Den sammenhængende plan for vejledningen

Se Tønder Kommunes Sammenhængende plan for vejledning Den sammenhængende plan for vejledning 2025

Med den politiske aftale fra 2018 https://www.uvm.dk/publikationer/2018/180913-udspil—fra-folkeskole-til-faglaert-%E2%80%93-erhvervsuddannelser-til-fremtiden- blev det aftalt, at der skal være en sammenhængende plan for vejledningen i kommunerne. Denne vejledning er i 2024 blevet udvidet, til nu også at omfatte skole og vejledningsindsatsen for årgangene 7. og 10. klasse:

LBK nr 953 af 12/08/2024 – https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/953

BEK nr 745 af 18/06/2024 – https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/745

Elever og forældre skal opleve, at der er tydelig sammenhæng mellem de forskellige vejledningsaktiviteter, uddannelsesvalget og overgangen til ungdomsuddannelser. Hovedformålet med planen er at redegøre for, hvordan der arbejdes med elevernes afklaring af deres uddannelsesvalg. Samtidig skal den sammenhængende plan føre til, at vejledningsaktiviteterne i udskolingen integreres med den øvrige undervisning i folkeskolens fag og emner. Den sammenhængende plans formål er, at beskrive vejledningsaktiviteter overfor de unge og deres forældre.

Det er kommunalbestyrelsens ansvar, at den sammenhængende plan udarbejdes, men det er skolerne, der gennem vejledere, skoleledere og lærere, skal få planen til at leve. Det er dem, der skal tilrettelægge skoledagen, så elever og forældre får oplevelsen af, at vejledningsaktiviteterne, der skal støtte elevens nysgerrighed og sikrer god overgang til ungdomsuddannelserne, spiller naturligt ind i skolens dagligdag.

Se Tønder Kommunes Sammenhængende plan for vejledning Den sammenhængende plan for vejledning 2025